Είκοσι -σχεδόν- χρόνια μετά την παρουσίαση της πρώτης γενιάς του Focus, 16 εκατομμύρια πωλήσεις (τα 7 εκατομμύρια στην Ευρώπη) η Ford μας δείχνει σήμερα την νέα -τέταρτη- γενιά του μοντέλου. Το νέο, μεσαίο, οικογενειακό hatchback της εταιρίας είναι πιο κομψό και ευρύχωρο από ποτέ, και σε αυτό έρχονται να προστεθούν οι νέες εκδόσεις, Focus Vignale και Focus Active.
Πλατφόρμα
Το νέο Focus είναι το πρώτο παγκοσμίως μοντέλο της Ford που βασίζεται σε μια ολοκαίνουρια αρχιτεκτονική, η οποία ονομάζεται C2. Μιλώντας για τις διαστάσεις, το μήκος του νέου Focus αγγίζει τα 4.378 χλστ., το πλάτος του τα 1.825 χλστ., και το ύψος τα 1.454 χλστ., ενώ το μεταξόνιο έχει μεγαλώσει κατα 53 χλστ. Η νέα πλατφόρμα είναι ελαφρύτερη κατά 88 κιλά, ενώ παράλληλα έχει αυξημένη στρεπτική ακαμψία κατά 20%.
Το νέο Focus ενισχύει την κληρονομιά που έχει δημιουργηθεί από το μοντέλο πρώτης γενιάς, και διαθέτει ένα νέο απομονωμένο υποπλαίσιο μικρού μήκους βραχίονα (SLA) για την ανεξάρτητη πίσω ανάρτησης, που βελτιστοποιεί τόσο την άνεση όσο και τα δυναμικά χαρακτηριστικά του οχήματος.
Οι πολλαπλοί σύνθετοι δακτύλιοι παρουσιάζουν διαφορετικά χαρακτηριστικά δυσκαμψίας όταν τεντώνονται σε διαφορετικές κατευθύνσεις, διαχωρίζοντας το υποπλαίσιο από τη δομή του αμαξώματος για καλύτερη απόσβεση μικρότερων ανωμαλιών και βελτιωμένη ηχομόνωση.
Για πρώτη φορά, όμως, προσφέρεται και με ημιάκαμπτο πίσω άξονα, βελτιωμένο για να προσφέρει διακριτικό χαρακτήρα και δυναμική οδήγηση, που οι πελάτες περιμένουν από το Focus. Είναι ενισχυμένος με την ίδια τεχνολογία ελατηρίων του ολοκαίνουριου Fiesta ST, με τον άξονα να τοποθετείται στις μικρές εκδόσεις των κινητήρων EcoBoost και EcoBlue.
Παραγωγή
Η Ford επένδυσε €600 εκατομμύρια στο εργοστάσιο της στην πόλη Saarlouis, της Γερμανίας, ώστε να το εκσυγχρονίσει και να μπορέσει να συναρμολογεί το νέο Focus, καλύπτοντας τη ζήτηση της Ευρώπης. Για τον υπόλοιπο κόσμο και την Αμερική, η παραγωγή του θα γίνεται στην Κίνα, με τις πωλήσεις στις Η.Π.Α. να ξεκινούν το δεύτερο μισό του 2019.
Για πρώτη φορά γίνει η εφαρμογή μιας νέας τεχνολογίας συγκόλλησης με λέιζερ, που λειτουργεί με μεγαλύτερη ταχύτητα, ευελιξία και αποδοτικότητα και είναι ικανή να παράγει ραφές συγκόλλησης με ταλάντωση για μεγαλύτερη αντοχή. Επίσης εισήχθη η προηγμένη τριζωνική συγκόλληση με λέιζερ – η ταχύτερη στην Ford με ταχύτητα λειτουργίας 60 χιλιοστά ανά δευτερόλεπτο – για καθαρότερους, ισχυρότερους και ακριβέστερους αρμούς μεταξύ της οροφής και των πλευρών του αμαξώματος.
Εκδόσεις/Αμαξώματα
Ακολουθώντας το παράδειγμα του Fiesta, η Ford προσφέρει στο νέο Focus τρεις τύπους αμαξώματος, το κλασικό 5-θυρο, το 4-θυρο sedan για επιλεγμένες αγορές και το πρακτικό station wagon. Ακόμα, εμπλουτίζει το αυτοκίνητο με νέες εκδόσεις, και έτσι διατίθεται στις: Active, Ambiente, ST-Line, Titanium, Trend και Vignale.
Το νέο Focus Active υιοθετεί σκληροτράχηλο στυλ εμπνευσμένο από crossover, με αυξημένο ύψος από το έδαφος, μπάρες οροφής και πρόσθετες ασημί εμπρός και πίσω προστατευτικές ποδιές.
Το νέο Focus Vignale έχει μοναδικά στοιχεία, όπως σατινέ αλουμινένιες λεπτομέρειες περιμετρικά των παραθύρων, στην μάσκα και στον εμπρός προφυλακτήρα. Ακόμα, ο τελευταίος διαθέτει διαφορετικό άνοιγμα, που έχει σχεδιαστεί για να εμφανίζεται περισσότερο σαν κόσμημα.
Το νέο Focυs ST-Line διαθέτει ένα πιο επιθετικό look, αεραγωγούς ST-Line, μεγάλο πίσω διαχύτη, μεγάλη πίσω αεροτομή, και κατά 10 χλστ. πιο χαμηλό αμάξωμα.
Κινητήρες
Μηχανικά, το νέο Focus εφοδιάζεται με το γνωστό τρικύλινδρο 1.000άρη EcoBoost, o οποίος προσφέρεται σε τρία επίπεδα απόδοσης: 85, 100 και 125 άλογα. Ακολουθεί ο νέος 1.500άρης τρικύλινδος EcoBoost που διαθέτει το Fiesta ST αλλά σε detuned έκδοση. Έτσι, προσφέρεται σε δύο επίπεδα απόδοσης: 150 και 182 άλογα. Όλοι οι κινητήρες συνδυάζονται με ένα 6-τάχυτο χειροκίνητο κιβώτιο, ενώ για τους κινητήρες με τα 125 και 150 άλογα υπάρχει η επιλογή για ένα 8-τάχυτο αυτόματο PowerShift κιβώτιο.
Από πλευράς πετρελαίου, το Focus προσφέρεται με το νέο 1.500άρη EcoBlue κινητήρα, απόδοσης 95 και 120 ίππων, ενώ υπάρχει και ένας 2,0-λιτρος κινητήρας με απόδοση 150 άλογα. Και εδώ όλοι οι κινητήρες συνδυάζονται με ένα 6-τάχυτο χειροκίνητο κιβώτιο, ενώ για τους κινητήρες με τα 120 και 150 άλογα υπάρχει η επιλογή για ένα 8-τάχυτο αυτόματο PowerShift κιβώτιο.
Αργότερα θα προστεθεί και η Focus ST έκδοση, η οποία θα κινείτια από έναν νέο 2,3-λιτρων κινητήρα, απόδοσης 280 ίππων.
Προγράμματα οδήγησης
Το νέο Focus προσφέρει την πιο απολαυστική οδηγική εμπειρία από οποιοδήποτε μεσαίο οικογενειακό αυτοκίνητο, υποστηρίζει η Ford. Το προηγμένο, ανεξάρτητο σύστημα πίσω ανάρτησης προσφέρεται για πρώτη φορά με Continuously Controlled Damping αμορτισέρ (CCD), που κάθε 2 χιλιοστά του δευτερολέπτου παρακολουθεί δεδομένα της ανάρτησης, του αμαξώματος, του συστήματος διεύθυνσης και των φρένων, και προσαρμόζει την απόκριση της ανάρτησης για βέλτιστη ποιότητα κύλισης. Η τεχνολογία μπορεί επίσης να ανιχνεύει λακκούβες για μεγαλύτερη άνεση των επιβατών.
Ακόμα, το Focus διαθέτει επιλέξιμα προφίλ οδήγησης (Drive Modes), που προσαρμόζουν τα χαρακτηριστικά του αυτοκινήτου στην οδηγική κατάσταση. Αυτά είναι τα: Normal, Sport και Eco, τα οποία παραμετροποιούν την απόκριση του γκαζιού, του αυτόματου κιβωτίου, της ηλεκτρικής κρεμαργιέρας, και του adaptive cruise control. Όταν το αυτοκίνητο εξοπλίζεται με τα CCD, τότε προστίθενται τα προγράμματα Comfort και Eco-Comfort, και ρυθμίζουν την ανάρτηση ανάλογα.
Εμφάνιση
Το νέο Focus σηματοδοτεί μια εξέλιξη στη γλώσσα σχεδιασμού της Ford, η οποία είναι ανθρωποκεντρική. Το αυτοκίνητο έχει ωριμάσει και αντικατοπτρίζει μια πιο premium, αθλητική σιλουέτα, προσφέροντας παράλληλα αυξημένη άνεση και ευρυχωρία. Η ξεχωριστή νέα σιλουέτα επιτυγχάνεται κυρίως μέσω της τοποθέτησης των εμπρός κολονών προς τα πίσω.
Αυτό προσφέρει ισορροπημένη αναλογία, που επιτρέπει να στραφούν προς το κέντρο του μπροστινού τροχού, ενώ οι ανάγλυφες επιφάνειες στις πίσω κολόνες -πάνω από τους πίσω τροχούς- προσθέτουν απαράμιλλο στυλ.
Το εμπρός μέρος του Focus είναι απλό και αρμονικό, αποπνέοντας μια σαφή και δυναμική παρουσία. Μια ευδιάκριτα μεγαλύτερη μάσκα βρίσκεται ανάμεσα στα οριζόντια τοποθετημένα LED φωτιστικά σώματα, ενώ τα αντίστοιχα πίσω τοποθετούνται όσο το δυνατόν πιο έξω για να ενισχύσουν το πλάτος. Το αθλητικό και δυναμικό μακρύ καπό συνδυάζεται με το μυώδες πίσω τμήμα, το οποίο όμως θα έλεγα ότι μοιάζει αρκετά με το Fiat Tipo.
Η σιλουέτα του νέου Focus είναι η πιο αεροδυναμική στην κατηγορία του, καθώς ο συντελεστής οπισθέλκουσας είναι μόλις Cd 0.25 για το sedan και 0.273 για το hatchback, κάτι που μειώνει την κατανάλωση καυσίμου κατά 10%.
Εσωτερικό
Η καμπίνα του νέου Focus ακολουθεί τη λογική του Fiesta. Έτσι, υπάρχουν απλές καθαρές γραμμές, εκφραστικά υλικά και πλήρως εναρμονισμένες επιφάνειες, που σύμφωνα με την εταιρία κάνουν το ταξίδι πιο ξεκούραστο. Το ταμπλό φαίνεται λιγότερο ογκώδες, ενώ τα πολλά κουμπιά έχουν αντικατασταθεί από την “αιωρούμενη” οθόνη αφής 8-ιντσών.
Οι εμπρός πόρτες τώρα “χάνονται” στα άκρα της κονσόλας, δίνοντας την εντύπωση ότι αγκαλιάζουν το αυτοκίνητο, ενώ μαλακά υλικά προσφέρουν μία πιο premium αίσθηση.
Η σχεδίαση εκφράζεται με γυαλιστερό κρύσταλλο και “βουρτσισμένο” φινίρισμα. Μοναδικά στοιχεία και υλικά περιλαμβάνουν ξύλο και premium δέρμα για το Vignale, σπορ φινίρισμα με carbon-look και κόκκινες ραφές για το ST-Line, και πιο σκληροτράχηλα, ανθεκτικά υλικά και επιφάνειες για το Active.
Το νέο Focus προσφέρει επίσης περισσότερο χώρο για επιβάτες και αποσκευές. Πάνω από 50 χλστ. πρόσθετου μήκους μεταξύ εμπρός και πίσω τροχών επιτρέπει εξαιρετική απόσταση από τα γόνατα των πίσω επιβατών, ενώ όλοι ωφελούνται από το μεγαλύτερο πλάτος του εσωτερικού πίσω, καθώς ο χώρος για τους ώμους έχει αυξηθεί κατά 60 χλστ..
Η αίσθηση ευρυχωρίας επιτείνεται με τη σχεδίαση πίσω πόρτας, που περιλαμβάνει τα παράθυρα τα οποία εκτείνονται στις πίσω κολόνες, ενώ και η ανοιγόμενη πανοραμική οροφή αφήνει το φως να εισέρχεται στην καμπίνα.
Ο χώρος αποσκευών του νέου Focus wagon χωράει ένα μεγάλο κιβώτιο μεταφοράς σκύλου χωρίς να απαιτείται αναδίπλωση των πίσω καθισμάτων. Επίσης παρέχει εύκολη πρόσβαση με μία απλή κίνηση του ποδιού κάτω από τον πίσω προφυλακτήρα για το άνοιγμα της πίσω πόρτας. Η αναδίπλωση των πίσω καθισμάτων έχει επίσης απλοποιηθεί, καθώς τώρα πέφτουν απλά, τραβώντας ένα διακόπτη στο χώρο αποσκευών, ο οποίος φτάνει μέχρι τα 1.650 λίτρα.
Τεχνολογίες
Όπως είναι φυσικό, το νέο Focus διαθέτει όλη τη φαρέτρα τεχνολογιών της Ford, που σε βοηθούν να διαχειρίζεσαι καλύτερα τις συνθήκες πυκνής κυκλοφορίας, να βλέπεις πιο καθαρά στο σκοτάδι, να παρκάρεις πιέζοντας απλά ένα μπουτόν και να αποφεύγεις ατυχήματα.
Οι προηγμένες τεχνολογίες υποστήριξης οδηγού κάνουν την οδήγηση στον αυτοκινητόδρομο, σε συνθήκες πυκνής κυκλοφορίας και στην πόλη ευκολότερη από ποτέ και έχουν σχεδιαστεί για να κάνουν την οδηγική εμπειρία πιο άνετη, λιγότερο απαιτητική και ασφαλέστερη.
Το Adaptive Cruise Control, που βοηθά το όχημα να διατηρεί μία απόσταση από τα προπορευόμενα οχήματα, βελτιώνεται με: Stop & Go, που επιτρέπει στο Focus να σταματά πλήρως σε συνθήκες πυκνής κυκλοφορίας. Το αυτοκίνητο θα αρχίσει να κινείται αυτόματα εάν είναι σταματημένο για λιγότερο από 3 δευτερόλεπτα. Έπειτα μπορείς να πιέσει ένα μπουτόν στο τιμόνι ή το γκάζι για να ξεκινήσει αν περάσουν πάνω από 3 δευτερόλεπτα.
Ακόμα, υπάρχει το Speed Sign Recognition, που μπορεί να προσαρμόσει την ταχύτητα του οχήματος εντός των νόμιμα επιτρεπόμενων ορίων παρακολουθώντας πινακίδες με όρια ταχύτητας και πληροφορίες από το ενσωματωμένο σύστημα πλοήγησης.
Το σύσητμα Lane-Centring βοηθά στη μείωση του στρες σε μεγάλα ταξίδια, διατηρώντας το όχημα στο κέντρο της λωρίδας του. Το Adaptive Front Lighting System με Predictive curve light (προληπτικός φωτισμός στροφών) και Sign-based light (φωτισμός ανάλογα με την οδική σήμανση) της Ford για πρώτη φορά προσαρμόζει εκ των προτέρων τις δέσμες των προβολέων για μέγιστη ορατότητα πριν το όχημα φτάσει σε μία στροφή, διασταύρωση ή κυκλικό κόμβο, χρησιμοποιώντας την εμπρόσθια κάμερα για παρακολούθηση των σημάνσεων των λωρίδων μέχρι 65 μέτρα μπροστά και την ανίχνευση σημάτων για κυκλικούς κόμβους, σημάτων στοπ και κανόνων προτεραιότητας.
Το νέο Focus προσφέρει επίσης αντιθαμβωτική μεγάλη σκάλα φώτων Glare-free high beam που δεν θαμπώνει τους άλλους οδηγούς και βελτιώνει την ορατότητα τη νύχτα. Ακόμα είναι το πρώτο όχημα της Ford στην Ευρώπη που διαθέτει Head-up display (HUD). Το Active Park Assist 2 διευκολύνει το παρκάρισμα ελέγχοντας την επιλογή εμπρόσθιας σχέσης και όπισθεν, το γκάζι, το φρένο και σύστημα διεύθυνσης – και αυτόματα παρκάρει το όχημα σε κάθετους και παράλληλους χώρους στάθμευσης μήκους μόλις 1,1 m μεγαλύτερων από το αυτοκίνητο.
Τέλος, πρόσθετες τεχνολογίες σχεδιασμένες για να βοηθούν τους οδηγούς του Focus να αποφεύγουν ατυχήματος και διάσπαση της προσοχής είναι Pre-Collision Assist με ανίχνευση πεζού & δικυκλιστή (Pedestrian & Cyclist Detection), Evasive Steering Assist, Blind Spot Information System με Cross Traffic Alert, κάμερα οπισθοπορείας, Wrong Way Alert και Post-Collision Braking.
FordPass Connect
Οι επιλογές συνδεσιμότητας και ψυχαγωγίας περιλαμβάνουν modem, μετατρέποντας το όχημα σε κινητό WiFi hotspot με συνδεσιμότητα για μέχρι 10 συσκευές.
Το FordPass Connect επιτρέπει επίσης ενημερώσεις Live Traffic για το σύστημα πλοήγησης, ενώ χρησιμοποιώντας την εφαρμογή κινητού FordPass μπορείς εύκολα να εντοπίσεις το αυτοκίνητό σε πάρκινγκ, να ελέγχεις τη στάθμη καυσίμου, να κλειδώνεις και να ξεκλειδώνεις το αυτοκίνητό από απόσταση, ακόμα και να το βάζεις εμπρός απομακρυσμένα.
Ακόμα, υπάρχει μια επιφάνεια ασύρματης φόρτισης για συμβατά smartphones, καθώς φυσικά και συνδεσιμότητα με Bluetooth στο σύστημα επικοινωνίας και ψυχαγωγίας SYNC 3. Είναι ακόμα συμβατό με Apple CarPlay και Android Auto. Τέλος, υπάρχει και το ηχοσύστημα B&O PLAY, απόδοσης 675 watt.