Οι ΗΠΑ επιβάλει δασμούς έως και 100% στα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα

Σχετικά άρθρα

Αυστηρούς δασμούς στα κινεζικά προϊόντα, οι οποίοι φτάνουν μέχρι και το 100% στα ηλεκτρικά οχήματα, ανακοίνωσε σήμερα ο Αμερικανός πρόεδρος Τζο Μπάιντεν. Συγκεκριμένα, ο Μπάιντεν παρουσίασε σήμερα μια δέσμη απότομων δασμολογικών αυξήσεων σε ένα μεγάλο αριθμό κινεζικών εισαγωγών, συμπεριλαμβανομένων ηλεκτρικών οχημάτων, τσιπ υπολογιστών και ιατρικών προϊόντων, διακινδυνεύοντας μια προεκλογική αντιπαράθεση με το Πεκίνο σε μια προσπάθεια να προσελκύσει ψηφοφόρους που δίνουν χαμηλούς βαθμούς στην οικονομική του πολιτική έως τώρα.

Ο Λευκός Οίκος ανακοίνωσε σήμερα την αύξηση κατά 18 δισ. δολάρια αυτών των δασμών που εφαρμόζονται σε κινεζικά προϊόντα, προκειμένου να “προστατευθούν οι αμερικανικές επιχειρήσεις και οι Αμερικανοί εργαζόμενοι από έναν αθέμιτο” -σύμφωνα με την Ουάσιγκτον- ανταγωνισμό.

Δέκα βιομηχανικοί τομείς

Οι νέοι δασμοί αφορούν περίπου δέκα βιομηχανικούς τομείς που θεωρούνται “στρατηγικοί”, όπως αυτοί των ημιαγωγών, των κρίσιμων ορυκτών, των ιατρικών προϊόντων ή ακόμη των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, όπου οι δασμοί, για παράδειγμα, θα αυξηθούν από το 25% στο 100%.

Εκτός από τον τετραπλασιασμό των δασμών για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, η Ουάσιγκτον αυξάνει τους δασμούς στον χάλυβα και στο αλουμίνιο από το 7,5% στο 25%, όπως και για τις μπαταρίες, και τους δασμούς για τους ημιαγωγούς από το 25% στο 50%, αύξηση που θα ισχύσει επίσης και για τα ηλιακά πάνελ και ορισμένα ιατρικά προϊόντα.

Σε ποια προϊόντα θα επιβληθούν δασμοί

Τα νέα μέτρα επηρεάζουν κινεζικά εισαγόμενα αγαθά αξίας 18 δισ. δολαρίων, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται χάλυβας και αλουμίνιο, ημιαγωγοί, μπαταρίες, κρίσιμα ορυκτά, ηλιακά πάνελ και γερανοί, ανέφερε ο Λευκός Οίκος. Ο Μπάιντεν θα αυξήσει φέτος τους δασμούς βάσει του άρθρου 301 του νόμου περί εμπορίου του 1974 από 25% έως 100% στα ηλεκτρικά ρεύματα, από 7,5% έως 25% στις μπαταρίες ιόντων λιθίου και άλλα εξαρτήματα μπαταριών και από 25% έως 50% στα υλικά που χρησιμοποιούνται για την κατασκευή ηλιακών συλλεκτών. Οι δασμοί για “ορισμένα” κρίσιμα ορυκτά θα αυξηθούν από 0% σε 25%.

Γιατί οι αμερικανικές και ιαπωνικές αυτοκινητοβιομηχανίες χάνουν έδαφος στην Κίνα

Ο Αμερικανός πρόεδρος θα διατηρήσει τους δασμούς που έθεσε σε ισχύ ο Ρεπουμπλικανός προκάτοχός του Ντόναλντ Τραμπ, ενώ θα αυξήσει άλλους, ανέφερε ο Λευκός Οίκος σε ανακοίνωσή του, επικαλούμενος “απαράδεκτους κινδύνους” για την “οικονομική ασφάλεια” των ΗΠΑ που δημιουργούνται από τις “αθέμιτες” κινεζικές πρακτικές που κατακλύζουν τις παγκόσμιες αγορές με φθηνά προϊόντα.

Οι δασμοί για τους γερανούς πλοίων προς ξηρά θα αυξηθούν στο 25% (από 0%), οι δασμοί για τις σύριγγες και τις βελόνες θα αυξηθούν στο 50% (από 0%) τώρα και ορισμένοι εξοπλισμοί ατομικής προστασίας που χρησιμοποιούνται σε ιατρικές εγκαταστάσεις θα αυξηθούν στο 25% από 0% τώρα. Οι ελλείψεις σε τέτοιο εξοπλισμό που κατασκευάζονται σε μεγάλο βαθμό στην Κίνα εμπόδισαν την αντίδραση των Ηνωμένων Πολιτειών κατά τη διάρκεια της πανδημίας.

Δασμών συνέχεια

Θα ακολουθήσουν περισσότεροι δασμοί το 2025 και το 2026 για τους ημιαγωγούς, των οποίων ο δασμολογικός συντελεστής θα διπλασιαστεί στο 50%, καθώς και για τις μπαταρίες ιόντων λιθίου που δε χρησιμοποιούνται σε ηλεκτροκίνητα οχήματα, τον γραφίτη και τους μόνιμους μαγνήτες, καθώς και τα ιατρικά και χειρουργικά γάντια από καουτσούκ.

Ένα βήμα που είχε προαναγγείλει ο Μπάιντεν για την αύξηση των δασμών σε ορισμένα προϊόντα χάλυβα και αλουμινίου θα τεθεί σε ισχύ φέτος, δήλωσε ο Λευκός Οίκος.

Ορισμένοι βουλευτές έχουν ζητήσει μαζικές αυξήσεις στους δασμούς των κινεζικών οχημάτων. Υπάρχουν σχετικά λίγα κινεζικής κατασκευής ελαφρά οχήματα που εισάγονται τώρα. Ο πρόεδρος της Επιτροπής της Γερουσίας για τραπεζικά θέματα Σέροντ Μπράουν αξιώνει από την κυβέρνηση Μπάιντεν να απαγορεύσει εντελώς τα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα, λόγω ανησυχιών ότι εγκυμονούν κινδύνους για τα προσωπικά δεδομένα των Αμερικανών.

Κίνα σε ΗΠΑ: Αναιρέστε αμέσως τις αυξήσεις των δασμών – Θα υπάρξουν συνέπειες

Δεν χρειάστηκε καν να φτάσουμε στις προεδρικές εκλογές του Νοεμβρίου ή να δούμε τον Ντόναλντ Τραμπ να επιστρέφει στον Λευκό Οίκο, για να έχουμε έναν νέο εμπορικό πόλεμο ανάμεσα στις δύο κορυφαίες οικονομίες του πλανήτη. Τον κήρυξε ο Τζο Μπάιντεν, λίγους μήνες πριν από τις κάλπες, χτυπώντας τους Κινέζους με ένα τσουνάμι δασμών.

Ο Λευκός Οίκος ανακοίνωσε ανακοίνωσε μεταξύ άλλων διασυνοριακό φόρο 100% στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα από την Κίνα ως απάντηση σε αυτό που χαρακτηρίζει “άδικες πολιτικές” (επιδοτήσεις, ντάμπινγκ κτλ) και με βασικό στόχο να προστατεύσει, όπως λέει, τις θέσεις εργασίας.

Πέρα από τους δασμούς στα ηλεκτρικά οχήματα, που τετραπλασιάζονται από το 25% στο 100%, οι δασμοί σε ηλιακά πάνελ αυξάνονται από το 25% στο 50% και εκείνα σε συγκεκριμένα προϊόντα χάλυβα και αλουμινίου υπερτριπλασιάζονται από το 7,5% (ή και λιγότερο) στο 25%.

Έντονη αντίδραση της Κίνας

Προειδοποιήσεις πως η αύξηση των αμερικανικών δασμών σε κινεζικά προϊόντα κατά 18 δισ. δολάρια “θα επηρεάσει σοβαρά” τις σχέσεις ανάμεσα στις δύο χώρες απηύθυνε σήμερα η Κίνα.

Αυτό θα επηρεάσει σοβαρά το κλίμα διμερούς συνεργασίας,

ανέφερε συγκεκριμένα, σε ανακοίνωσή του το κινεζικό υπουργείο Εμπορίου, καλώντας τις Ηνωμένες Πολιτείες να “αναιρέσουν αμέσως τις λανθασμένες αποφάσεις τους και να ακυρώσουν τα επιπλέον δασμολογικά μέτρα εναντίον της Κίνας”.

“Χαρακτηριστική περίπτωση πολιτικής χειραγώγησης”

Για το κινεζικό υπουργείο Εμπορίου, που εκφράζει την “έντονη αποδοκιμασία” του, οι Ηνωμένες Πολιτείες “πολιτικοποιούν και εργαλειοποιούν τα οικονομικά και εμπορικά θέματα” και βλέπει σε αυτήν την απόφαση “μια χαρακτηριστική περίπτωση πολιτικής χειραγώγησης”.

Η αύξηση των δασμών δεν “συνάδει με το πνεύμα ομοφωνίας που είχε εξευρεθεί από τους δύο αρχηγούς κρατών”, προστίθεται στην ανακοίνωση, σε μια αναφορά στη συνάντηση των προέδρων Σι Τζινπίνγκ και Τζο Μπάιντεν πέρυσι.

Η Κίνα θα λάβει αποφασιστικά μέτρα προκειμένου να υπερασπιστεί τα δικαιώματα και τα συμφέροντά της,

αναφέρει.

Αξιωματούχοι της κυβέρνησης Μπάιντεν δήλωσαν πως τα μέτρα είναι “προσεκτικά στοχευμένα” και δεν είναι πιθανό να επιδεινώσουν την πληθωριστική κρίση η οποία έχει ήδη προκαλέσει την οργή των Αμερικανών ψηφοφόρων και έχει θέσει σε κίνδυνο την προσπάθεια επανεκλογής του Μπάιντεν.

Ορισμένοι αναλυτές λένε πως η επίδραση της νέας αύξησης των δασμών στην Κίνα μπορεί να είναι περιορισμένη βραχυπρόθεσμα.

Πλήγμα την εμπιστοσύνη της αγοράς

Αναλυτές της Nomura ανέφεραν σε χθεσινό σημείωμά τους πως οι εξαγωγές στις ΗΠΑ κινεζικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων, ιατρικών εφοδίων και προϊόντων ημιαγωγών αντιστοιχούν μόλις στο 5,9% των συνολικών εξαγωγών της Κίνας στις Ηνωμένες Πολιτείες και σε λιγότερο από το 1% των συνολικών εξαγωγών της Κίνας.

Ωστόσο, οι αυξανόμενες γεωπολιτικές ανησυχίες για τη σχέση ανάμεσα στις δύο μεγαλύτερες οικονομίες του κόσμου μπορεί να πλήξουν την εμπιστοσύνη της αγοράς, ενώ η οικονομία της Κίνας αντιμετωπίζει επίσης προκλήσεις από μια παρατεταμένη αδυναμία στον τομέα των ακινήτων και μια άτονη ζήτηση.

Και άλλα προϊόντα ζητά ο Τραμπ

Από την πλευρά του, ο Ρεπουμπλικανός προεδρικός υποψήφιος Ντόναλντ Τραμπ δήλωσε σήμερα πως οι νέοι δασμοί που αποφάσισε η κυβέρνηση Μπάιντεν στα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα, στους ημιαγωγούς και σε ιατρικά προϊόντα θα πρέπει να ισχύσουν και σε άλλους τύπους οχημάτων και προϊόντων.

Πρέπει επίσης να το κάνουν και σε άλλα οχήματα και πρέπει να το κάνουν σε πολλά άλλα προϊόντα,

δήλωσε στους δημοσιογράφους καθώς εισερχόταν στο δικαστήριο για τη δίκη του στη Νέα Υόρκη.

Επειδή η Κίνα τρώει το φαΐ μας αυτή τη στιγμή… Πρέπει να το κάνουν για πολύ περισσότερα από τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Ο πρώην πρόεδρος των ΗΠΑ επέκρινε τον νυν πρόεδρο Τζο Μπάιντεν για το ότι δεν έκανε περισσότερα σχετικά με τις κινεζικές εξαγωγές νωρίτερα και έδωσε τα εύσημα στον εαυτό του για τις δασμολογικές πολιτικές τις οποίες ο Δημοκρατικός διάδοχός του διατήρησε καθώς οι δυο τους θα βρεθούν αντιμέτωποι ξανά στις προεδρικές εκλογές του Νοεμβρίου.

Θέλει (ο Μπάιντεν) να βάλει μεγάλους δασμούς στην Κίνα, που είναι η πρόταση που είπα εγώ. “Πού ήσασταν για τρεισήμισι χρόνια;” Θα πρέπει να το είχαν κάνει αυτό πριν από πολύ καιρό,

είπε ο Τραμπ.

Η ευρύτερη επιβολή δασμών όταν ο Τραμπ ήταν πρόεδρος το 2017-2021 πυροδότησε έναν δασμολογικό πόλεμο με την Κίνα. Ως υποψήφιος αυτή τη χρονιά, έχει αναφερθεί σε δασμούς 60% ή μεγαλύτερους σε όλα τα κινεζικά προϊόντα και σε γενικούς δασμούς 10% σε αγαθά από κάθε χώρα προέλευσης.

Ο Μπάιντεν αναφέρεται στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ως ένα δομικό στοιχείο των σχεδίων του για την αναζωογόνηση της οικονομίας και για το κλίμα.

Ο Τραμπ είπε πως η αυτοκινητοβιομηχανία στο Μίσιγκαν δεν πάει καλά και επέκρινε τις ενέργειες του Μπάιντεν που ενθαρρύνουν την παραγωγή ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Οι δασμοί πιέζουν τα αμερικανικά νοικοκυριά, αλλά…

Κατά την αναθεώρηση των μέτρων, η κυβέρνηση Μπάιντεν έλαβε σχεδόν 1.500 σχόλια, στη συντριπτική τους πλειονότητα από ιδιοκτήτες επιχειρήσεων που υποστήριζαν ότι οι δασμοί ανέβαζαν τις τιμές για τους Αμερικανούς και ζητούσαν να αφαιρεθούν.

Η απόφαση του Μπάιντεν όχι απλά να αφήσει σε ισχύ τους δασμούς, αλλά και να τους επεκτείνει σε νέους τομείς – ακόμα και όταν ο επίμονος πληθωρισμός στις ΗΠΑ έχει επιβαρύνει τα ποσοστά αποδοχής του – αποτελεί απόδειξη της δραματικής αλλαγής στις εμπορικές θέσεις και για τα δύο πολιτικά κόμματα της αμερικανικής σκηνής, τα οποία εδώ και καιρό εμμέσως πλην σαφώς “αποκηρύσσουν” την παγκοσμιοποίηση.

…Το αφήγημα τους θέλει να προστατεύουν τις θέσεις εργασίας

Το αφήγημα που προωθείται είναι πως μπορεί οι δασμοί να ανεβάζουν τις τιμές εισαγόμενων προϊόντων για τους Αμερικανούς καταναλωτές, αλλά προστατεύουν τις αμερικανικές βιομηχανίες και τις θέσεις εργασίας.

Οι Αμερικανοί εμφανίζονται πρόθυμοι στις δημοσκοπήσεις να δεχτούν πιο ακριβά ηλεκτρικά αυτοκίνητα από το εξωτερικό (ή και να τους γυρίσουν τελείως την πλάτη), αν πιστέψουν ότι προστατεύουν τις αμερικανικές θέσεις απασχόλησης. Αναλυτές σχολιάζουν λοιπόν πως η απόφαση του Αμερικανού προέδρου ήταν πρωτίστως “εσωτερικής κατανάλωσης” με το βλέμμα στις κάλπες και με τον Μπάιντεν να θέλει δείξει “πυγμή”.

Η επίσημη θέση του Λευκού Οίκου

Σε ενημέρωση των δημοσιογράφων, αξιωματούχοι του Λευκού Οίκου αρνήθηκαν ότι η εσωτερική πολιτική είχε επηρεάσει την απόφαση. Είπαν ότι τα μέτρα των ΗΠΑ πυροδοτήθηκαν από επιχειρηματικές πρακτικές του Πεκίνου που βλάπτουν τις ΗΠΑ, όπως η κλοπή τεχνολογίας από δυτικές εταιρείες. Είπαν επίσης ότι οι κινήσεις ήταν στοχευμένες και δεν αναμένεται να αυξήσουν τον πληθωρισμό, αντιπαραβάλλοντας την προσέγγισή τους με αυτή του Τραμπ.

Ο πρώην πρόεδρος, ο οποίος κάποτε αποκαλούσε τον εαυτό του “άνθρωπο των δασμών”, προτείνει έναν γενικό δασμό 10% στις ξένες εισαγωγές, ο οποίος θα εκτινασσόταν στο 60% για το σύνολο των εισαγωγών από την Κίνα. Έχει επίσης επιτεθεί στον Μπάιντεν για την προώθηση ηλεκτρικών οχημάτων, τονίζοντας ότι “καταστρέφει τις αμερικανικές παραδοσιακές αυτοκινητοβιομηχανίες”, βασικούς εργοδότες σε πολιτείες όπως το Μίσιγκαν.

Θα πρέπει πάντως να σημειωθεί ότι τα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν έχουν ιδιαίτερη πέραση στις ΗΠΑ. Σε πρακτικό επίπεδο η επιβολή δασμών 100% θα έχει ελάχιστο αντίκτυπο. Θεωρείται ωστόσο εξαιρετικά σημαντική, αφού όλοι περιμένουν να δουν εάν θα ακολουθήσει τα βήματα των Αμερικανών η Ευρώπη.

#trending

#trending

Αξίζει να δεις
Featured

Περισσότερα νέα

1 στα 3 αυτοκίνητα το 2030 παγκοσμίως θα είναι κινέζικο

Οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες αναμένεται να συνεχίσουν την ταχεία επέκτασή τους εκτός της εσωτερικής αγοράς τους προκειμένου να εξασφαλίσουν το 33% της παγκόσμιας αγοράς αυτοκινήτου...

Μικρή μείωση στους νέους δασμούς της ΕΕ στα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα

Η Ευρωπαϊκή Ένωση αναθεώρησε οριακά προς τα κάτω τους προτεινόμενους δασμούς στα κινέζικα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αφού έλαβε περισσότερες πληροφορίες από τις επηρεαζόμενες εταιρείες. Συγκεκριμένα,...