Τίθενται άμεσα σε ισχύ οι δασμοί της Ευρωπαϊκής Ένωσης στα κινέζικα ηλεκτρικά

Σχετικά άρθρα

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επιβεβαίωσε πριν από λίγα λεπτά την επιβολή δασμών εισαγωγής στα ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρία (BEV) που κατασκευάζονται στην Κίνα. Αυτοί θα τεθούν σε προσωρινή ισχύ από τις 5 Ιουλίου, καθώς οι δασμοί θα παραμείνουν σε ισχύ έως ότου ληφθεί τελική απόφαση τον Νοέμβριο, την οποία οι χώρες της Ευρώπης θα μπορούσαν να μπλοκάρουν με ειδική πλειοψηφία.

Αυτή είναι μια σημαντική εξέλιξη που θα επαναπροσδιορίσει τις σχέσεις της Ευρώπης με το Πεκίνο, και θεωρείται βέβαιο ότι θα προκαλέσει τα αντίποινα της ασιατικής χώρας κατά των Ευρωπαίων κατασκευαστών. Οι Βρυξέλλες κατηγορούν την Κίνα ότι διοχετεύει τις αυτοκινητοβιομηχανίες της με τεράστια ποσά επιδοτήσεων, που οδηγούν σε τεχνητά χαμηλές τιμές και αθέμιτο ανταγωνισμό.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναφέρει ότι οι δασμοί εισαγωγής είναι αποτέλεσμα ενδελεχούς έρευνας που διαπίστωσε ότι οι επιδοτήσεις διοχετεύονται σε ολόκληρη την αλυσίδα εφοδιασμού των ηλεκτρικών οχημάτων που παράγονται στην Κίνα, τόσο από εγχώριες όσο και από ξένες εταιρείες. Αξιωματούχοι της επιτροπής τονίζουν ότι εντοπίστηκε παντού δημόσιο χρήμα, όπως από την εξόρυξη των πρώτων υλών που απαιτούνται για την παραγωγή μπαταριών μέχρι τις ναυτιλιακές υπηρεσίες που χρησιμοποιούνται για τη μεταφορά των τελικών προϊόντων στις ακτές της Ευρώπης.

Με αυτήν την τεράστια κλίμακα των επιδοτήσεων, επιτρέπεται στους Κινέζους κατασκευαστές να προσφέρουν τα αμιγώς ηλεκτρικά του μοντέλα σε αισθητά χαμηλότερες τιμές από εκείνα που συναρμολογούνται στην Ευρωπαϊκή Ένωση, όπου το κόστος ενέργειας και εργασίας είναι αισθητά υψηλότερο. Έτσι, η Ευρώπη δικαιολογεί τους δασμούς για να αντισταθμιστεί το πλεονέκτημα που παρέχουν αυτές οι κρατικές επιδοτήσεις.

Αξίζει να σημειωθεί οι εισαγωγές των κινεζικής κατασκευής BEV είχαν 3,9% μερίδιο αγοράς το 2020, νούμερα που έφτασε στο 25% στο τέλος του 2023. Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, αυτή η αθρόα εισαγωγή χαμηλού κόστους ηλεκτρικών συνιστά απειλή οικονομικής ζημίας για τους ευρωπαϊους κατασκευαστές, που θα μπορούσε να οδηγήσει σε μη βιώσιμες απώλειες και να θέσει σε κίνδυνο περισσότερες από 12 εκατομμύρια άμεσες και έμμεσες θέσεις εργασίας.

Οι δασμούς εισαγωγής είναι διαφορετικοί και υπολογίζονται ανάλογα με τη μητρική εταιρεία, τον ετήσιο κύκλο εργασιών και το φερόμενο ποσό των επιδοτήσεων που έχουν ληφθεί, και φυσικά θα προστεθούν στον υφιστάμενο συντελεστή 10%.

Πιο συγκεκριμένα:

  • BYD: 17,4%
  • Geely: 19,9%
  • SAIC: 37,6%
  • Άλλοι παραγωγοί BEV στην Κίνα που συνεργάστηκαν στην έρευνα, αλλά δεν έχουν επιλεγεί σε ατομικό δείγμα: 20,8%
  • Άλλοι παραγωγοί BEV στην Κίνα που δεν συνεργάστηκαν: 37,6%

Οι τελωνειακές αρχές θα ζητήσουν τραπεζικές εγγυήσεις και όχι μετρητά από τους Κινέζους εξαγωγείς, πράγμα που σημαίνει ότι οι τελικοί πελάτες ενδέχεται να μην παρατηρήσουν αμέσως αλλαγή στην τσέπη τους.

Τα κράτη μέλη της ΕΕ θα πραγματοποιήσουν μια πρώτη ψηφοφορία σε δύο εβδομάδες, η οποία όμως δεν θα είναι δεσμευτική και θα χρησιμεύσει για να δοκιμάσει τα πολιτικά νερά. Η Γερμανία και η Ουγγαρία έχουν κάνει σαφή την αντίθεση τους στους δασμούς, αν και ενδέχεται να μην είναι αρκετές -καθώς ο απαιτούμενος αριθμός είναι τουλάχιστον 15 κράτη-μέλη- για να ακυρωθεί η επιβολή δασμών.

Η Ευρωπαϊκής Επιτροπή αναφέρει ότι θα συζητήσει με την Κίνα για πιθανές λύσεις που θα μπορούσαν να αποτρέψουν τη μόνιμη επιβολή δασμών, αλλά οι ελπίδες για να βρεθεί λύση είναι χαμηλές, με τον Βάλντις Ντομπρόβσκις, αρμόδιος για το εμπόριο εκτελεστικός αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να δηλώνει:

Συνεχίζουμε να συνεργαζόμαστε εντατικά με την Κίνα για μια αμοιβαία αποδεκτή λύση. Οποιαδήποτε διαπραγματευτική έκβαση της έρευνάς μας θα πρέπει να αντιμετωπίζει σαφώς και πλήρως τις ανησυχίες της ΕΕ και να είναι σύμφωνη με τους κανόνες του ΠΟΕ.

Η Κίνα χαρακτηρίζει τους δασμούς ως ξεκάθαρη πράξη προστατευτισμού που κατασκεύασε τεχνητά και διογκώνει τις λεγόμενες επιδοτήσεις, ενώ υπόσχεται να λάβει όλα τα απαραίτητα μέτρα για να υπερασπιστεί σθεναρά τα νόμιμα δικαιώματα και συμφέροντα των κινεζικών εταιρειών. Τον περασμένο μήνα, το υπουργείο Εμπορίου της Κίνας ξεκίνησε έρευνα αντιντάμπινγκ για τις εισαγωγές χοιρινού κρέατος που προέρχονται από την ΕΕ, μια κίνηση που θεωρείται ευρέως ως προοίμιο αντιποίνων, με τη γεωργία και τις αερομεταφορές να θεωρούνται οι τομείς που είναι πιο ευάλωτοι στην οργή του Πεκίνου.

#trending

#trending

Αξίζει να δεις
Featured

Περισσότερα νέα

Μόνο με μίσθωση το υδρογονοκίνητο plug-in υβριδικό Honda CR-V e:FCEV

Τον περασμένο Φεβρουάριο η Honda παρουσίασε το CR-V e:FCEV, το οποίο είναι μια υδρογονοκίνητη plug-in υβριδική έκδοση του δημοφιλούς SUV μοντέλου της ιαπωνικής εταιρίας...