Η Volkswagen δήλωσε ότι είναι διατεθειμένη να εξετάσει το ενδεχόμενο κατασκευής εξοπλισμού για τον γερμανικό στρατό, στο πλαίσιο των ευρωπαϊκών προσπαθειών για επανεξοπλισμό.
Ο Oliver Blume, διευθύνων σύμβουλος του μεγαλύτερου κατασκευαστή αυτοκινήτων στην Ευρώπη, ανέφερε ότι η εταιρεία του είναι πρόθυμη να “εξετάσει τις προτάσεις”, αλλά για την ώρα δεν υπάρχουν συγκεκριμένες συνομιλίες.
Τα σχόλιά του έρχονται καθώς η στροφή προς τον γερμανικό επανεξοπλισμό – λόγω φόβων ότι οι Ηνωμένες Πολιτείες υπό τον Ντόναλντ Τραμπ αποσύρουν την υποστήριξή τους από την Ευρώπη – έχει οδηγήσει κατασκευαστές όπως η Rheinmetall και η KNDS Group να προσαρμόσουν εργοστάσια παραγωγής ανταλλακτικών αυτοκινήτων για την κατασκευή όπλων.
Σύμφωνα με οικονομολόγους, τα εργοστάσια αυτοκινήτων διαθέτουν πλεονάζουσα δυναμικότητα, δεδομένου ότι οι γερμανικές εξαγωγές αυτοκινήτων έχουν μειωθεί στο μισό από την κορύφωσή τους πριν από την πανδημία της Covid-19. O CEO της Rheinmetall – ο μεγαλύτερος κατασκευαστής όπλων στην Ευρώπη – Armin Papperger, δήλωσε πως το εργοστάσιο της Volkswagen στο Osnabrueck θα ήταν κατάλληλο για να μετατραπεί σε εργοστάσιο παραγωγής στρατιωτικών οχημάτων.
Η Volkswagen τον περασμένο Δεκέμβριο δήλωσε ότι διερευνά εναλλακτικά σενάρια για τη μελλοντική χρήση του συγκεκριμένου εργοστασίου, αυξάνοντας τις ελπίδες για μια πώληση που θα μπορούσε να προστατεύσει τους εργαζόμενους και να εξοικονομήσει το κόστος αναδιάρθρωσης της αυτοκινητοβιομηχανίας.
Ο Blume ερωτηθείς εάν η VW, η οποία λειτουργεί τα εργοστάσιά της κάτω από τη μέγιστη παραγωγική δυναμικότητα τους, είναι ανοιχτή στην κατασκευή στρατιωτικού εξοπλισμού, απάντησε:
Πρώτα απ’ όλα, θεωρώ ότι, δεδομένης της τρέχουσας γεωπολιτικής κατάστασης, αυτό που βλέπουμε τώρα στη Γερμανία και την Ευρώπη είναι απολύτως σωστές αποφάσεις, με την έννοια ότι πρέπει να επενδύσουμε περισσότερο για να διασφαλίσουμε την ασφάλειά μας.
Δεν βρισκόμαστε σε συγκεκριμένες συνομιλίες σχετικά με το τι μπορεί να κάνει η Volkswagen. Η δική μου άποψη είναι ότι, εάν υπάρξει η δυνατότητα κατασκευής στρατιωτικών οχημάτων στο μέλλον, θα πρέπει να εξετάσουμε τα σχετικά σχέδια.
Το έχουμε κάνει και στο παρελθόν. Ο Όμιλος Volkswagen διαθέτει τεχνογνωσία στην αυτοκινητοβιομηχανία. Είμαστε έτοιμοι να παρέχουμε συμβουλές και καθοδήγηση. Ωστόσο, προς το παρόν, όλα είναι ανοιχτά και οι πρωτοβουλίες θα προέλθουν κυρίως από τη βιομηχανία άμυνας.
Η αυξημένη ζήτηση που προκαλείται από την προοπτική επανεξοπλισμού της Ευρώπης έχει οδηγήσει σε άνοδο των μετοχών των γερμανικών αμυντικών εταιρειών, καθώς αυτές αυξάνουν την παραγωγή.
Μέσα σε αυτό το κλίμα, ορισμένα εργοστάσια αυτοκινήτων στη Γερμανία μετατρέπονται για την κατασκευή όπλων, καθώς οι ευρωπαϊκοί κατασκευαστές προσπαθούν να αντιμετωπίσουν μια αγορά που δεν έχει ανακάμψει στα προ-πανδημικά επίπεδα.
Από το 2019, ο αριθμός των νέων αυτοκινήτων που πωλούνται στην Ευρωπαϊκή Ένωση έχει μειωθεί από 15,1 εκατομμύρια σε 10,6 εκατομμύρια, σύμφωνα με την Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA).
Οι ετήσιες γερμανικές εξαγωγές αυτοκινήτων έχουν επίσης μειωθεί στο μισό, φτάνοντας περίπου τα 1,2 εκατομμύρια, λόγω του έντονου ανταγωνισμού από την Κίνα – η οποία είναι πλέον ο μεγαλύτερος εξαγωγέας αυτοκινήτων στον κόσμο.
Ο Sander Tordoir, επικεφαλής οικονομολόγος του Κέντρου Ευρωπαϊκής Μεταρρύθμισης, δήλωσε ότι η κατασκευή στρατιωτικού εξοπλισμού θα μπορούσε να αποτελέσει μια νέα επιχειρηματική δραστηριότητα για τις αυτοκινητοβιομηχανίες που αντιμετωπίζουν δυσκολίες.
Πρόσθεσε επίσης ότι οι δεσμεύσεις για τόνωση της γερμανικής καταναλωτικής ζήτησης μέσω χαλάρωσης των δημοσιονομικών περιορισμών και κυβερνητικών κινήτρων είναι απίθανο να επαναφέρουν τα εργοστάσια στην πλήρη δυναμικότητά τους.
Μπορούν να κάνουν και τα δύο. Η Γερμανία έχει χάσει το μισό των καθαρών εξαγωγών αυτοκινήτων της, οπότε υπάρχει αρκετή αδρανής δυναμικότητα για να αυξηθεί η παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων και στρατιωτικού εξοπλισμού,
είπε ο Tordoir.
Η Volkswagen έχει ιστορία στον τομέα της άμυνας. Εκτός από την παραγωγή στρατιωτικών οχημάτων για τους Ναζί κατά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, η εταιρεία ανέπτυξε και κατασκεύασε το Volkswagen Type 181 για τον Δυτικογερμανικό στρατό, ενώ το ίδιο μοντέλο κυκλοφόρησε αργότερα στο Ηνωμένο Βασίλειο και στις ΗΠΑ με την ονομασία “The Thing”.
Η Volkswagen έχει ήδη παρουσία στη στρατιωτική βιομηχανία μέσω μιας κοινοπραξίας μεταξύ της MAN και της Rheinmetall, η οποία κατασκευάζει στρατιωτικά οχήματα.