Ανακοινώθηκε σήμερα η νέα, εκσυγχρονισμένη οδηγία για τις άδειες οδήγησης από την ΕΕ, με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να χαιρετίζει την προσωρινή συμφωνία μεταξύ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου για τους νέους κανόνες που αποσκοπούν στη μείωση του αριθμού των ατυχημάτων στους δρόμους της ΕΕ και στη μείωση του αδικαιολόγητου φόρτου για τους πολίτες και τις αρχές που σχετίζεται με τις διοικητικές διαδικασίες.
Στα νέα στοιχεία που εισάγονται είναι η οδηγία ψηφιακών αδειών οδήγησης της ΕΕ, οι οποίες θα είναι προσβάσιμες από κινητά τηλέφωνα ή άλλες ψηφιακές συσκευές και θα χρησιμοποιούνται σε ολόκληρη την ΕΕ. Για να υλοποιηθεί αυτό η Επιτροπή προσανατολίζεται στη θέσπιση ενός νομικού πλαισίου από όλα τα κράτη προκειμένου να υπάρξει αμοιβαία αναγνωρισμένη άδεια οδήγησης, κάτι όμως που θα καθυστερήσει καθώς θα υλοποιηθεί έως το 2030.
Επιπλέον υπήρξε συμφωνία για τη θέσπιση ενός συστήματος οδήγησης με συνοδεία σε επίπεδο ΕΕ για τους 17χρονους οδηγούς, “ένα μέτρο που αποδεδειγμένα βελτιώνει σημαντικά την οδική ασφάλεια. Για να μετριαστεί η έλλειψη επαγγελματιών οδηγών, η ελάχιστη ηλικία για την απόκτηση άδειας φορτηγού θα μειωθεί από 21 σε 18 και για άδεια οδήγησης λεωφορείου από 24 σε 21, υπό την προϋπόθεση ότι ο αιτών είναι κάτοχος πιστοποιητικού επαγγελματικής ικανότητας. Οι χώρες της ΕΕ μπορούν να επιτρέπουν σε άτομα ηλικίας 17 ετών να οδηγούν φορτηγό στην επικράτειά τους μόνο, εάν συνοδεύονται από έμπειρο οδηγό.
Η νέα οδηγία περιλαμβάνει επίσης μια δοκιμαστική -τουλάχιστον διετή- περίοδο σε ολόκληρη την ΕΕ για τους αρχάριους οδηγούς, ένα μέτρο που αποσκοπεί στη μείωση του κινδύνου ατυχημάτων μεταξύ των νέων οδηγών. Δεδομένου ότι 2 στις 5 θανατηφόρες συγκρούσεις αφορούν οδηγούς κάτω των 30 ετών, το μέτρο αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό. Επιπλέον, η οδηγία θα εισαγάγει νέες απαιτήσεις σχετικά με τη σωματική και πνευματική ικανότητα οδήγησης.
Οι αρχάριοι οδηγοί θα υπόκεινται σε αυστηρότερους κανόνες και κυρώσεις για οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ και οδήγηση ενώ δεν χρησιμοποιούν ζώνες ασφαλείας ή συστήματα συγκράτησης παιδιών.
Οι διαπραγματευτές συμφώνησαν ότι οι άδειες οδήγησης θα πρέπει να ισχύουν για 15 χρόνια για μοτοσικλέτες και αυτοκίνητα. Οι χώρες της ΕΕ ενδέχεται να μειώσουν αυτή την περίοδο σε 10 χρόνια εάν η άδεια μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως εθνική ταυτότητα, ενώ οι άδειες φορτηγών και λεωφορείων θα πρέπει να ανανεώνονται κάθε πέντε χρόνια. Οι χώρες της ΕΕ μπορούν να συντομεύσουν την ισχύ των αδειών οδήγησης ηλικιωμένων οδηγών (65 ετών και άνω).
Πριν από την έκδοση της πρώτης άδειας, ο οδηγός πρέπει να περάσει από ιατρικό έλεγχο, συμπεριλαμβανομένης της όρασης και της καρδιαγγειακής του κατάστασης. Ωστόσο, για οδηγούς αυτοκινήτων ή μοτοσικλετιστές, οι χώρες της ΕΕ μπορούν να επιλέξουν να αντικαταστήσουν τον ιατρικό έλεγχο με έντυπα αυτοαξιολόγησης ή, σε περίπτωση ανανέωσης άδειας οδήγησης, άλλα εναλλακτικά μέτρα.
Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο θα εγκρίνουν τώρα επίσημα τη νέα οδηγία, η οποία θα τεθεί σε ισχύ 20 ημέρες μετά τη δημοσίευσή της στην Επίσημη Εφημερίδα της ΕΕ. Τα κράτη μέλη θα έχουν στη διάθεσή τους τέσσερα χρόνια για να μεταφέρουν την οδηγία στο εθνικό τους δίκαιο.